2013. november 17., vasárnap

Audi-s ösztöndíj

Alsóévesek többször kérdeztek engem erről az audis ösztöndíjról, így leírom, hogy mit tudunk mi. Fontos kihangsúlyozni, hogy mi vagyunk az első évfolyam, akiknek van ez a program, így koránt sincs még kiforrva. Én a saját tapasztalataimat írom le a lehető legpontosabban, de ettől még lehet, hogy később valami máshogy lesz.
Szóval az egész úgy kezdődött, hogy május végén Mádl Katalin írt egy e-mailt minden gépésznek és mechásnak: "A Campus Hungary pályázatokkal egyidőben felvettük a Magyarországon működő német cégekkel is a kapcsolatot karlsruhei ösztöndíjak érdekében. Akkor még nem tudtuk, hogy mennyire lesz eredményes a Campus Hungary pályázatunk. Az Audi-val történt tárgyalások eredmény 5 ösztöndíj lett, melyekre pályázhatnak függetlenül  az elnyert  Campus ösztöndíjtól. A feltételeket a melléklet tartalmazza. A pályázatot közvetlenül a megadott módon és címre kell eljuttatni. Kérem, hogy nekem is jelezzék, hogy részt kívánnak-e venni az Audi pályázaton." A mellékletet pedig ez:

Mivel tudtam, hogy voltak néhányan a csoportunkból, akik nem kaptak Campus ösztöndíjat, én először velük beszéltem, de közülük csak egy ember akarta megpályázni az audisat, neki viszont Mádl felajánlotta, hogy ha nem is nyeri el az ösztöndíjat, akkor megkap egy másik cégeset (talán Bosch-osat, de mivel ott nincs ilyen féléves gyakornokoskodás, így kevésbé lényeges, hogy ki fizeti). Így beadtam a jelentkezést. Nálunk összesen 7 mechás és 1 gépész pályázta meg, ebből nyertük el (az ígéretnek megfelelően) 5-en.

A kiválasztásról kaptunk előző héten egy e-mailt, amiben leírták a pontos menetet. A kiválasztás a BME-n volt, lejött Győrből 3 HR-es és 2 mérnök is a motorfejlesztésről (!!!).  Először mindenkinek egy fejenként 5 perces német nyelvű előadást kellett tartania tetszőleges témában. Illik ugye valami mérnöki dolgot választani, előny, ha saját projektet mutatsz be. Mivel vannak mérnökök is, ezért lehet rendesen nyomni a szakmai szöveget, én pl. egy általam épített távirányítós autót mutattam be, körbe is adtam egy arudino-t, és a mérnökök nézegették rendesen. Az előadás után kérdezgetnek kicsit németül, kicsit magyarul az előadásról meg az önéletrajzodról ami ott van előttük ilyenkor. Előny, ha minél több dolgot bele tudsz írni, pl MSZO projektek, versenyautó építés (FRT, bmemotion), TDK (akár folyamatban lévő is) vagy bármi más. Utána volt egy csoportos teszt, ahol kaptunk egy projektfeladatot mi 7-en. Nem kell nagy dologra gondolni, a lényeg, hogy mennyire tudsz csapatban dolgozni. Szerintem nem lehet ezt a részt elrontani, max annyi tanács, hogy ne maradj passzív, inkább kérdezz, ha valami nem világos és nyugodtan állj elő megoldási javaslattal, ha rossz az se baj. Az egész végén egy kognitív teszt (aka IQ teszt) volt. Kb ilyenre számítsatok, csak rengeteg van belőle. Készülni szerintem felesleges, azért aki németül tolja a BME-t annak ezzel nem kéne, hogy gond legyen. Konkrétan páran jóval a vége előtt befejeztük :D

Pár nappal később hívtak mindenkit az eredménnyel. Mindenkinél meg is indokolták, hogy mi tetszett, mi nem stb. Utána nyáron többször próbáltak kedveskedni, felajánlottak győri ETO - Bayern München meccsre jegyet, a győri Formula Student futamra belépőt. Sajnos én egyiken se tudtam részt venni. Szeptemberben volt egy gyárlátogatással egybekötött oklevélátadó. Jó volt 5-en gyárat látogatni, egyrészt ők is sokkal közvetlenebbek voltak, kicsit már kollégaként voltunk kezelve nem annyira vendégként. Jó volt a hangulat az egész program alatt, engem meggyőzött, hogy jó lesz ott dolgozni.

Ugye a programban min. 6 hónap szakmai gyakorlat van náluk a BSc képzés végéig. Amit sikerült megtudnunk ezzel kapcsolatban:

  • az Audi Hungáriával van szerződésünk, így Győrben kell ezt ledolgozni
  • lehet több részletben, de egyszerre min. 2 hónapot javasoltak, mert akkor lehet már értelmes feladatot kapni
  • a gyakornoki helyre úgy fog zajlani a jelentkezés, hogy választunk egyet a kiírt pozíciók közül, írunk a HR-es kapcsolattartónak, ő összehoz egy személyes beszélgetést az adott területi vezetővel (ha jól értettem konkrétan azzal aki alatt majd dolgozni fogunk). Ő megnéz magának minket, és beszél az adott munkáról. Ezután mindketten eldönthetjük, hogy szeretnénk-e a dolgot. De elvileg részükről nem valószínű, hogy probléma lenne.
  • ami a mi tervünk, hogy 6. félév utáni nyáron 3 hónapot, majd 7. félévben náluk írni a szakdolgozatot. Erre azt mondták, hogy még utánakérdeznek, hogy a szakdolgozatírás gyakorlatnak számít-e. Ez azért necces kérdés, mert mind a mi programunk, mind a szakdolgozat írás idén ősszel indult náluk, így nincs még tapasztalatuk egyikben sem. 
Az ösztöndíjat nem az Auditól kaptuk meg direktbe, hanem a Pro Progressio alapítványon keresztül. Itt volt egy olyan problémánk, hogy az Audi euróban utalta el nekik a pénzt, de mivel nekik csak forint számlájuk volt így át lett váltva, majd ők utalták nekünk forintban és mi válthattuk vissza. Nem sikerült meggyőzni az alapítványt, hogy nyissanak euró alapú számlát, így buktuk ezt az ide-oda váltás árát. Igazából nem a világ, meg ez mindannyiunknak második ösztöndíjként jött, de akkor is mégse a bankokat gazdagítsuk már feleslegesen :D

Mennyi az annyi: 740 000 Ft szerepelt a Pro Progressios szerződésen és ennyit is kaptunk meg.

Bónusz: a szeptemberi gyárlátogatáson fölmerült, hogy szívesen megnéznék egy németországi gyárat is, és felajánlották, hogy segítenek ebben. Így végül november közepén tudott elmenni közel a teljes karlsruhei magyar csapat (VIK-esek is, összesen közel 30-an) a neckarsulmi gyárba. Sajnos én a TDK konferencia miatt kénytelen voltam kihagyni, de nagy élmény lehetett azoknak, akik el tudtak menni.

Üdv:
Márk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése